Vad är e-handel?
E-handel bedrivs när privatpersoner eller företag köper eller säljer produkter till varandra via internet. För att e-handel ska bedrivas måste pengar föras över på digitalt vis, via exempelvis Swish. Även köp av tjänster, likt digitala rabattkuponger, räknas in som e-handel.
Är e-handel säkert?
Även om bedrägliga e-butiker existerar är det i regel säkert att handla på internet. Du ska förslagsvis handla produkter från e-butiker som innehar Trygg e-handel-certifiering, som utfärdas och kontrolleras av Svensk Digital Handel samt Svensk Distanshandel.
Utöver det ovanstående rådet ämnar vi förmedla tre ytterligare tips som är behjälpliga för att du ska kunna e-handla på ett tryggare sätt.
3 tips för att handla säkert online
1. Handla på tekniskt säkra e-butiker
Alla seriösa e-handelsbutiker tillämpar säker kryptering, det vill säga HTTPS-kryptering, som möjliggör säkra pengatransaktioner online. Tack vare HTTPS-krypteringen skyddas även dina lösenord, kort- samt personuppgifter i samband med att du e-handlar.
En hänglåsliknande symbol i adressfältet på din webbläsare signalerar att den e-butik du besöker tillämpar en säker krypteringsstandard.
2. Handla digitalt med ett kreditkort
Med ett kreditkort kan du ångra ditt e-handelsköp i upp till en månad i efterhand genom att meddela utfärdaren. Tack vare det får du tillbaka dina pengar såvida du handlat hos en e-butik som gått i konkurs eller vägrar leverera dina varor enligt avtal.
3. Handla från välkända e-butiker
Välkända e-butiker likt El-Giganten, Netonnet samt ICA är säkra. Men om du ämnar handla från en mindre e-butik är det viktigt att du ska kunna svara ja på följande frågor:
- Anges en besöksadress på webbsidan?
- Framgår det vem eller vilken organisation som äger e-butiken?
- Kan du få tag på en kundtjänstmedarbetare?
- Anges de leveransvillkor som gäller på ett tydligt sätt?
Undvik köp såvida du svarar nej på en eller fler av de ovanstående frågorna. Du behöver inte heller en snabb fiberuppkoppling för att handla online, en mobil uppkoppling från en välkänd internetoperatör räcker gott.
3 trender inom e-handel
1. Digital försäljning av sällanköpsvaror ökar
E-butiksförsäljningen av sällanköpsvaror, likt tv-apparater, hemmabioanläggningar och soffor, kommer att öka fram till år 2030. Den fysiska försäljningen av sällanköpsvaror kommer också att öka, men den digitala försäljningen kommer att öka än mer.
2. E-butiksförsäljning av livsmedel hotar inte matbutiker
Digitala livsmedelsbutiker kommer att öka sin omsättning med cirka 20 procent fram till 2030. Digitala livsmedelsaktörer kommer dock inte utgöra något hot för fysiska matbutiker fram till samma årtal.
Kom ihåg: Om internet inte fungerar kan du inte e-handla. En uppkoppling krävs alltid för att din betalning ska kunna genomföras.
3. E-handel och konsekvenser vid lågkonjunktur
Vid en svensk lågkonjunktur drabbas e-handeln på i princip samma sätt i jämförelse med den fysiska handeln. För att nämna två exempel gynnas digitala lågprisbutiker medan e-butiker som säljer dyra sällanköpsvaror kommer att drabbas negativt. I regel brukar däremot efterfrågan av lågprisbutikers produkter öka, vilka gör att priset för marknadsföring på internet blir högre.
Om en lågkonjunktur gör sig gällande i Sverige försvinner cirka 50 000 jobb inom e-handelsbranschen fastslår Svensk Handel (PDF).
Sveriges banker har digitaliserats
Som Sveriges Radio förtydligar digitaliseras hela finansvärlden, inklusive bankbranschen. Det medger fördelar för banker likt mindre kontanthantering och i förlängningen en lägre risk för rån, samt lägre krav gällande personaltäthet. Men även privatpersoner får ta del av fördelar.
Bekvämlighetsfördelar likt bankapplikationer vari du kan sätta upp sparmål och enkelt föra över pengar mellan konton är två tydliga konsumentfördelar med den alltmer digitaliserade bankbranschen. Utöver det är den populära pengaöverföringsappen Swish ett digitalt samarbete mellan storbanker som möjliggjorts tack vare digitaliseringen.